مرکز اطلاع رسانی اخبار مناقصه ها و مزایده های ایران

شرکت آریاتندر برترین مرکز اطلاع رسانی اخبار مناقصه ها و مزایده های ایران

مرکز اطلاع رسانی اخبار مناقصه ها و مزایده های ایران

شرکت آریاتندر برترین مرکز اطلاع رسانی اخبار مناقصه ها و مزایده های ایران

مناقصات

 

مناقصات

 

روش های مختلفی برای تهیه و خرید خدمات و کالاها مورد نیاز سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی موجود است . یکی از این روش ها برگزاری مناقصات است .

مناقصه چیست ؟

فرآیندی است که طی آن شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی خدمات و کالاها مورد نیاز خود را با مسابقه بین تولید کنندگان و ارایه دهنده گان خدمات خود تهیه می کنند . هر شرکت و یا فردی که پایین ترین قیمت را ارایه بدهد برنده مناقصه می باشد . بین مناقصه و مزایده تفاوت هایی وجود دارد که ما نباید آن ها را با هم اشتباه بگیریم . در مناقصه خریدار تقاضا می کند و فروشنده قیمت می دهد و در مزایده فروشنده تقاضا می کند و خریدار قیمت می دهد .

مناقصه نیز دارای انواع مختلف است که به آن ها اشاره می کنیم .

مناقصات از نظر مراحل انجام کار

منافصات یک مرحله ای : در این نوع از مناقصه ,مناقصه گذار تشخیص می دهد که پیشنهاد های ارایه شده نیازی به ارزیابی فنی و بازرگانی ندارد و با توجه به این موضوع در همان جلسه اول پاکت های پیشنهادی باز می شوند وبرنده مناقصه مشخص می شود .

مناقصه دو مرحله ای : در این نوع مناقصه  با تشخیص مسئول مناقصه کمیته ای برا ی ارزیابی فنی و بازرگانی پیشنهاد ها تشکیل می شود . این کمیته نتایج ارزیابی های خود را به مسئول گزارش می دهند و با توجه به این گزارشات پیشنهاد هایی که امتیاز های لازم را از این نظر کسب کردند از نظر مالی نیز مورد بررسی قرار می گیرند و برنده مناقصه معرفی می شود .

مناقصات از نظرنوع دعوت از مناقصه گران

مناقصه محدود : در این مناقصه با تشخیص مسئول برگزاری مناقصه , مناقصه به صورت عمومی بنا به دلایلی مطرح نمی شود و دعوت از مناقصه گران به صورت ارسال دعوت نامه به شرکت های دارای صلاحیت صورت می گیرد .

مناقصه عمومی : در این مناقصه آگهی مناقصه به صورت عمومی پخش می شود و مناقصه بین شرکت کنندگان صورت می گیرد .

مناقصه دارای معایب و مزیت هایی است و از مزایای آن این است که شرکت ها و سازمان های خصوصی و دولتی برگزار کننده آن می توانند خدمات و کالاهای مورد نیاز خود را با کم ترین قیمت تهیه بکنند . البته مناقصه دارای معایبی نیز می باشد یکی از این معایب این است که پیشنهاد دهنده گان برای این که بتوانند قیمت پایین تری را پیشنهاد بدهند ممکن است از کیفیت کالا و خدمات مورد مناقصه کم بگذارند .

پیشنهاد دهنده گان نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند که قیمتی که می دهند نباید از قیمت واقعی که برای تولید کالاها و یا ارایه خدمات کم تر باشد که در این صورت ضرر می کنند و ممکن است دچار ورشکستی بشوند . شکست در انجام مناقصه برای پیمانکارن به عنوان کانامه کاری بد محسوب می شود بنابراین باید هنگام پیشنهاد قیمت به این موضوعات توجه لازم را داشته باشند تا دچار مشکل نشوند .

 

یک از روش هایی که می توان برای تامین کالا و یا خدمات مورد نیاز مورد استفاده قرار داد روش مناقصه است . ما در این جا به توضیح مناقصه می پردازیم .

 

مزایده

روش های مختلفی برای فروش اموال و یا کالا و محصولات شرکت ها موجود است . یکی از این روش ها مزایده است که ما در این جا به توضیح آن می پردازیم .

مزایده

مزایده زمانی انجام می شود که تقاضایپ و درخواست برای یک کالا بیشتر از موجودی آن کالا باشد . در این روش مزایده گذار تلاش خود را می کند تا کالای خود را به بالاترین قیمت بفروشد . خریداران نیز بر این تلاش اند تا کالا را با قیمت کمتری به دست بیاورند .

روشهای مختلفی برای انجام مزایده وجود دارد در همه این روش ها سعی در یافتن راهی برای القای این حس به پیشنهاد دهندگان است که آن ها کالا را باقیمت مناسبی دارند می خرند . علاوه بر این آن ها را ترغیب و تشویق کنند که قیمت هایی را پیشنهاد کنند که به مبلغ مورد نظر خود نزدیک باشد .

موارد موثر در مزایده چه مواردی می باشد ؟

قیمت ها در مزایده دارای چند حالت می تواند باشد :

-          قیمت کالا معلوم نباشد و یا عمومی نشود .

-          می تواند دارای قیمت مشخص باشد .

-          می تواند دارای قیمت وابسته باشد .

پیشنهاد هایی که برای مزایده مطرح می شود می تواند به چند صورت زیر باشد :

-          پیشنهاد سرباز باشد یعنی این که تمامی پیشنهاد دهنگان از همه پیشنهاد ها با خبر باشند .

-          پیشنهاد سربسته باشد یعنی این که پیشنهاد دهندگان از پیشنهاد های دیگران خبر نداشته باشند .

تعداد این پیشنهاد ها نیز مختلف است :

-          ممکن است پیشنهاد ها با اولین پیشنهاد تمام بشود .

-          مکن است قیمت ها سیر صعودی داشته باشند .

-          ممکن است قیمت ها سیر نزولی داشته باشند .

کالاها و اقلام پیشنهادی نیز دارای حالت های مختلف است :

-          تعداد کالا می تواند یک عدد باشد .

-          کالا ها می تواند چندین کالای مشابه یکدیگر باشند .

-          ممکن کالاها از انواع مختلف و غیر مشابه باشند و به اصطلاح سبدی از کالاهای مختلف باشند .

زمان مزایده نیز از عوامل موثر در مزایده می باشد :

-          زمان مزایده می تواند محدود باشد و سر موعدی خاص پایان یابد .

-          زمان مزایده می تواند نا محدود باشد و خاتمه آن توسط مزایده گذار اعلام می شود .

-          زمان مزایده می تواند نامحدود باشد و با پیروز شدن یکی از پیشنهاد دهنده گان پایان بپذیرد .

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد پیروز مزایده یعنی پیشنهاد دهنده ای که بالاترین قیمت را ارایه می دهد می باشد .

انواع مزایده

مزایده خصوصی

در این نوع از مزایده نام و مشخصات پیشنهاد دهنده گان مشخص نمی شود و پیروز مزایده به صورت بی نام معرفی می شود . این نوع از مزایده به دلایل امنیتی به این صورت انجام می گیرد . این روش برای مزایده عتیقه جات و جواهرات گران قیمت رایج است .

مزایده عمومی

در این نوع از مزایده اطلاعات و مشخصات پیشنهاد دهنده گان عمومی می شود و همه می توانند در این نوع مزایده شرکت داشته باشند .